The Power of Youth: Young Architects in the Space of Stage Scenography

 
 
photo: Peter Uhan (scene from the play The Cricket and the Dark Feeling) 

You are kindly invited to the opening of the exhibition The Power of Youth: Young Architects in the Space of Stage Scenography, which will take place on Monday, 30 June 2025, at 8 p.m. at the DESSA Gallery.

 

Scenografija je v svojem bistvu arhitektura. Ohranja in razvija pa le tisto, kar za posamezen gledališki dogodek potrebuje. Tu pa se vplete dramaturgija.
(Meta Hočevar)[1]

 

Razstava Na mladih svet stoji: mladi arhitekti v prostoru odrske scenografije raziskuje ustvarjalni proces oblikovanja odrskega prostora in nevidno plat tehničnih rešitev zanj, kakor jih vidijo in se jih lotevajo arhitekti mlajše generacije, ki delujejo na tem področju.

Kljub dejstvu, da so na odru običajno v ospredju igralci, kot predstavnike iz ozadja pa največkrat omenjamo zgolj režiserje, so nepogrešljiv del odrske kreacije tudi vsi ostali posamezniki, ki nevidni soustvarjajo v zakulisju.

Eni izmed njih so zagotovo scenografi. Ustvarjajo prostore, kamor režiserji naseljujejo zgodbe in v katerih se lahko – ali pa tudi ne (če tako želimo) – udomačijo igralci.

Dramsko besedilo je osnova arhitekture predstave in hkrati načrt za oblikovanje odrskega prostora. Elemente oz. izrazna sredstva, ki ta prostor soustvarjajo, tesno povezujemo z arhitekturo, vendar se njihova uporaba in »branje« na odru od nje pogosto močno razlikujeta.

Če arhitektura v klasičnem pomenu ustvarja prostore, ki so tihi, odprti in prilagodljivi za ljudi, ki živijo v njih, je prostor igre na odru definiran in omejen, hkrati pa svoboden in nepredvidljiv ter vedno v odnosu z igralcem. Prostor igre je prostor konflikta, prostor soočenj, različnih atmosfer in posledic. Vezan je na čas, ta pa je omejen.

Oblikovanje scenografij ima poleg kreativne svobode vedno tudi omejitve; omejen je proračun, tu so tudi vsakovrstne časovne in prostorske omejitve … Vse to vpliva na delovni proces in samo oblikovanje.

V primerjavi z arhitekturo se tu tako ponuja drugačen pogled oz. pristop k oblikovanju prostora. Dolgotrajnemu načrtovanju oblikovanje scenografij nasprotuje z začasnostjo, prenosnostjo, prilagodljivostjo in neomejeno oblikovno svobodo. Ne ukvarja se s funkcionalnostjo bivanja, a mora biti funkcionalno na svoj način. Kot pravi arhitekt Louis Kahn – »arhitektura je premišljeno oblikovanje prostora«. Tu lahko oblikovanje odrskega prostora jasno povežemo z arhitekturnim oblikovanjem.

Arhitekti, katerih scenografije so predstavljene na razstavi, so vstopili v fascinantni svet gledališča, kjer lahko z ustvarjanjem prostorov na odru presegajo pravila in omejitve, kakršne mnogokrat postavlja arhitektura. Oder je prostor preizkušanja različnih vizij, iskanja odnosov med prostorom in figuro v njem, a vendar tudi prostor kompromisa.

 

Predstavljeni ustvarjalci kažejo izjemno samoiniciativnost, saj je formalno izobraževanje na področju scenografije zanje težje dostopno. Na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) v Ljubljani obstaja magistrski študij scenografije, vendar je študentom ljubljanske fakultete za arhitekturo zaradi enovitega petletnega študija na matični fakulteti onemogočen oz. dosegljiv samo v plačljivi obliki po zaključku njihovega izobraževanja. Znanje in praktični stik s scenografijo lahko tako pridobivajo zgolj v okviru izbirnih predmetov na AGRFT. A prav samosvoja pot in raziskovalni duh v njihova dela prinašata svežino, raznolikost in svobodnejši pristop.

 

Skozi dela enajstih mladih arhitektov razstava razkriva različne definicije prostora in materialnosti ter postopke, s katerimi oblikujejo odrske svetove, tako v Sloveniji kot v tujem prostoru. Mladi scenografi in tehnični producenti na področju klasičnega gledališča, opere, sodobnega plesa, baleta in lutk iščejo vedno nove možnosti oblikovanja prostora.

 

[1] Tomaž Toporišič z Meto Hočevar (n. d.). Pridobljeno 14. maja 2025 s https://www.sodobnost.com/tomaz-toporisic-z-meto-hocevar/.

 

 

Producer in organizer

DESSA Gallery

 

Exhibitors

Nika Curk Nagode

Gašper Grebenšek

Matic Gselman

Lin Martin Japelj

Matic Kašnik

Larisa Kazić

Ženja Maher

Maruša Mali

Eva Petruna

Sara Slivnik

Ana Marija Snoj

 

Curators

Ana Lovrec Medved

Vesna Perovnik

prof. mag. Jasna Vastl

Damjana Zaviršek Hudnik

 

Design

Ivan Ilić

 

Photography

Krzysztof Bieliński, Miha Fras, Peter Giodani, Asiana Jurca Avci, Matic Kašnik, Boštjan Lah, Maruša Mali, Nox Media, Željko Stevanić, Darja Štravs Tisu, študenti ALUO UL, Damjan Švarc, Marta Tiberiu, Peter Uhan, Ida Zenna, Nada Žgank

 

Proofreading

Katja Paladin

 

Poster printing

Prima IP

 

Catalogue printing

Mat-format

 

Sponsors

Ministry of Culture of the Republic of Slovenia

City Municipality of Ljubljana

 

 

In media

03. 07. 2025: RTV SLO, Val 202: https://val202.rtvslo.si/podkast/kulturnice/120966570/175143924

01. 07. 2025: RTV SLO Kultura: https://365.rtvslo.si/arhiv/kultura/175143565